En juvel – SAAB Safir – fyller 75

Flygvapenmuseum bjuder in till 75-årskalas tillsammans med Saab AB, Svensk Flyghistorisk Förening (SFF), uppvisningsgruppen Team 50, Veteranklubben Saab och Östergötlands Flyghistoriska Sällskap (ÖFS).

Födelsedagsbarnet Saab 91 Safir är ett enmotorigt propellerflygplan som utvecklades av Saab i Linköping och som blev en stor exportframgång för företaget. Prototypen kom i luften för första gången den 20 november 1945. 75 år senare ska detta firas med överflygningar och digitala föredrag.

Du som flygintresserad kan följa det ovanliga födelsedagskalaset via nätet. Fredag 20.11.2020. Föredragen kommer att livesändas på Flygvapenmuseums Facebookkanal samt läggas upp på Flygvapenmuseums Youtubekanal. Födelsedagskalaset kommer således att bli helt Covid-19-anpassat.

PROGRAM – föredrag

12.50   Överflygning  av en Saab 91A Safir och Team 50 med fem Saab 91B och -C samt en Fotobulldog (SK 61)

13.00    FVM hälsar välkommen och berättar om Flygvapenmuseums framtidsplaner. Noomi Eriksson, museichef

13.10    Anders Annerfalk – konstruktören A J Andersson, vägen fram till Saab Safir.                            Författare och flygentusiast

13.40    Thomas Lilja – Saab Safir ur ett tekniskt perspektiv. Chefsingenjör Saab Aeronautics

14.10    Torsten Nilsson – Saab Safir i Flygvapenmuseums samlingar. Stf museichef, projektledare

14.30    Kaffepaus

15.00    Fredrik Lagerqvist – Safiren en kultsymbol. Flyghistoriker

15.20    Alf Ingesson Thoor – Mitt liv med Saab Safir från Ljungbyhed till TEAM 50.                              Pensionerad FV-pilot, Major, Flygspecialpsykolog.

15.50    Utdelning av pris till Årets svenska flygbok. ”De som aldrig kom hem” av Göran Jacobsson och Alf Ingesson Thoor. Prisutdelare Sven Scheiderbauer, Flyghistoriker, Ordförande Flyglitteraturgruppen.

Kort historik Saab Safir

Saab 91 Safir, är ett enmotorigt lågvingat allmänflygplan från Saab, som flög första gången 20 november 1945 och producerades 1946-1966. Safiren var, om man ser till antalet sålda flygplan fram till Saab 340, Saabs största exportframgång. Den användes av ett flertal flygskolor och flygvapen. När serietillverkningen upphörde 1966 hade Saab tillverkat 323 exemplar av flygplanet i fem olika versioner. Det svenska flygvapnet köpte tre av versionerna.

91A: Redan 1947 köpte det svenska flygvapnet tio stycken flygplan för transporter och sambandsuppgifter. Flygplanet hade plats för tre personer och fick i flygvapnet beteckningen Tp 91.

91B: Flygvapnet köpte 75 stycken flygplan, dessa var licenstillverkade i Nederländerna. I det svenska flygvapnet fick de beteckningen SK 50B. Flygplanet, som har plats för tre personer, tjänstgjorde som skolflygplan i flygvapnets grundläggande flygutbildning.

Faktakälla: Flygvapenmuseum.