Nostalgi kan man inte leva på

Glöm Karoline. Glöm Kallebåten och glöm Karöbåten.

Det är kört! Den kallas fortfarande för en pärla av vissa politiker, men eftersom ingen i kommunen har kunskap nog att vårda detta omdiskuterade flytetyg ska den i sommar förbli en transportör som ska tas till endast vid akuta tillfällen.

Det blev resultatet av en minidebatt i Ronneby fullmäktige på onsdagskvällen.

Debatten var föranledd av att Nicolás Westrup, sd, i en interpellation ställt en fråga till Anders Bromée,m, om han, som ordförande i teknik, fritid och kultur, var ”villig att hjälpa krögaren med att låta Kallebåten gå i linjetrafik under de tider som restaurangen på Karön håller öppet”.

Svaret från Bromée var utförligt och tog nära nog mer tid i anspråk än vad den efterföljande debatten bjöd på. Ja, debatt är nästan att överdriva. Det var endast Westrup som stred för båtens framtida användning.

Övriga partier var rörande överens om att årets utbyggda satsning på båttrafik i skärgården som också berör och gynnar Karön ska utvärderas efter att den nu påbörjade säsongen är avslutad. Först därefter ska Kallebåtens framtida öde avgöras

.

Kallebåten som har trafikerat den korta sträckan mellan Ekenäs och Karön har 55 år på nacken. Trots att den genom åren har varit föremål för ett antal s k lappa- och laga-ingrepp med bl a byte av motor är den fortfarande i ett högst osäkert hälsotillstånd. Det har berättats att länspumpen ombord var ett måste så sent som under förra säsongen. Antagligen kvarvarande sviter av att den för ett antal år sedan framfördes i is. I folkmun går nu Kallebåten under benämningen ”isbrytaren” så också under debatten i fullmäktige, men då mer som en känga åt Westrup eftersom det var sd-medlemmar som fanns ombord när den bröt is mellan Ekenäs och Karön.

Allt tyder på att Ronneby kommun helst vill göra sig av med Kallebåten. Den slutsatsen måste i alla fall jag göra efter Willy Perssons, kd, inlägg. Han ansåg att båten är en pärla men att kunskapen att vårda och ta hand om båten saknas.

Frågan är således om Kallebåten har ett så betydande kulturhistoriskt värde att den bör bli föremål för en räddningsaktion? I så fall kommer det att handla om stora slantar. Ett alternativ kan vara att Kallebåten får ligga vid Ekenäs som en museal och nostalgisk installation för att påminna om forna dagar. Men glöm då inte att placera en skylt som berättar båtens historia och – framför allt: att den inte längre är i trafik. Annars blir förvirringen total för alla turistande icke Ronnebybor.

Min uppfattning är – glöm Kallebåten som transportmedel men dröm gärna nostalgiska drömmar. Det är gratis.