När det gäller den i veckan presenterade flygplatsutredningen måste jag till alla delar hålla med de två mest tongivande Moderaterna i Blekinge, Roger Fredriksson, Ronneby och Camilla Brunsberg, Karlskrona. Fredriksson kommunstyrelsens ordförande i Ronneby och Brunsberg riksdagsledamot.
Det är deras totala sågning av utredaren Peter Normans förslag att ta ifrån Ronneby Airport dess statliga tillhörighet. Detta för att i stället uppgradera Kalmar nu civila flygplats.
Roger Fredriksson har rätt till hundra procent när han i blekingemedia säger:
”Det enda vi har är ju flyget” och då menar han att övrig kommunikation är minst sagt bristfällig. Långsamtgående tåg på tvären till Malmö/ Hässleholm och än mer bristfälligt vägnät. Jag ger honom till och med rätt när han avfärdar utredningen som rent ”TRAMS”.
Jag skulle vilja tillägga att utredningen har betydande brister, den är osaklig och vittnar om utredarens bristande kunskap om Blekinge och dess militärstrategiska uppgift.
Det är lätt att finna brister i utredningen men jag väljer ämnet beredskapsflygplatser. På den punkten är Ronneby flygplats tillsammans med F 17 redan i dag en viktig kugge i denna verksamhet. Mig veterligen har Peter Normans utredningsuppdrag inget med beredskapsflygplatserna att göra, ändå är han inne och har synpunkter även inom detta område.
Detta är ett ämne som även riksdagsledamoten Camilla Brunsberg kritiserar när utredaren vill ta bort Ronneby som beredskapsflygplats. Är det någon plats som genom åren har fungerat som beredskapsflygplats så är det i Ronneby. Inte minst har detta kunnat bli verklighet genom att just F 17 med sin verksamhet ligger där den ligger.
”Det är inte minst nuvarande säkerhetspolitiska läge i Sveriges närhet som understryker behovet av bredskapsflygplatser. Det handlar också om samhällsviktig luftfart som till exempel ambulansflyg, brandflyg och räddningstjänst”, betonar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson.
Att vara klassad som bredskapsflygplats betyder att ett statligt ekonomiskt bidrag på 200 000 per månad utbetalas vilket ska täcka kostnaden för att hålla personal i jour men inte kringkostnader till exempel snöröjning. Sveriges Regionala flygplatser har framfört att man vill ha bidraget höjt till 300 000 kronor.
Ja, det är mycket som är trams i denna utredning och som vanligt, vill jag tillägga, handlar det återigen om att man på olika sätt alltid vill klämma åt det som är viktigast för oss i Blekinge, nämligen civilflyget. Antingen vill man lägga ner Bromma eller så är det som nu att man tycker att Ronneby flygplats ska betalas av försvaret, regionen och kommunerna. Är det någon plats i Sverige som staten måste stödja så är det Ronneby flygplats. Allt annat är TRAMS!
Men utredningar ska inte underskattas. Inte heller denna. Nu måste politiker jämte näringsliv och statliga myndigheter kraftsamla. Agera inte i tysthet. Samarbeta med länets media så att det även når media på riksplanet. Camilla Brunsberg har redan laddat med frågor från sin position i riksdagen och i detta fall vill jag tro att till och med Socialdemokraterna, som gav utredningsuppdraget, är villiga att förpassa utredningens innehåll i papperskorgen.
Redan nu har Magnus Johansson, s, ordförande i Region Blekinges hälso- och sjukvårdsnämnd gjort tummen ner.
Kör hårt! Remisstiden är kort och löper ut redan den 23 maj. Det är 198 remissinstanser som har rätt att yttra sig.