Lång väntan på lokal flygbuss i Ronneby

Kallinge flygstation, numera Ronneby Airport, invigdes 1958 och har i olika omgångar byggts om och byggts ut. Jag är gammal nog att komma ihåg att det startade i blygsam skala med ett större militärtält lånat från F 17. I tältet fanns en träbänk och en stor våg. Det var allt.

Nu när Ronneby Airport, som ägs av statliga Swedavia AB, återigen har behov av om- och tillbyggnad verkar nu också politiska krafter för att äntligen förverkliga ett behov av att knyta samman stadsbusstrafiken med terminalen.

Genomförs satsningen med att låta två av stadslinjerna mellan Ronneby resecentrum och Kallinge anknyta till flygterminalen kan en sådan linje premiärsaluteras med ett slags 60-årsfirande av väntan. Jag tillhör en större skara som under många år har varit förundrad över att lokal kollektivtrafik har saknats till just flygplatsen. Nyligen avgivna löften pekar på en start 20 augusti i år om Region och kommun kan komma överens.

Ronneby Airport är en av tio flygplatser i landet som regeringen har pekat ut som det nationella basutbudet. När flygplatser som Kalmar, Växjö och Kristianstad har tappat sitt statliga stöd har Blekinge kunnat behålla sin status genom upprepade år av utveckling.

Under flera år i rad har flygplatsen i Ronneby noterat rekord i antalet resenärer. I dag ligger passagerarsiffran på ca 200 000 årligen och med 1 800 landningar. En del i utvecklingen är också en flyglinje från Ronneby och ut i Europa. I dag pekar allt på att det är Frankfurt som ligger bäst till, ett val som också kan lovordas av länets näringsliv.

Ronnebys terminalutveckling finns noga redovisad i en masterplan daterad 2017-02-22. Av den framgår att utvecklingen och utbyggnaden ska ske i två etapper. I den andra etappen utökas terminalen söder ut mot bilparkeringen, vilket ska skapa en sammanhängande yta för avgångshall, incheckning, restaurang, hyrbilskontor och ankomsthall.

Kan dessutom Ronneby Airport i en nära framtid kompletteras med ett tågstopp söder om flygplatsen, vilket politiker på kommunal och regional nivå skissar på, ja, då blir bilden komplett och terminalen än mer konkurrenskraftig och miljömässigt gångbar.

Linjeflyg, som bildades 2 april 1957, fick redan efter tio dagar regeringens tillstånd att ”bedriva inrikes reguljär lufttrafik”. Företaget inledde sin trafik till Ronneby den 5 maj 1958. Linjen utgick från Bromma via Kalmar till Ronneby. Kalmar var först ut i landet och fick sin Stockholmstrafik den 14 april 1957. Ronneby knöts efter hand till flera olika linjer som t ex Visby, Kristianstad och Malmö. Linjeflyg upphörde 1992 då SAS övertog ansvaret för inrikestrafiken.

Kolla gärna Linjeflygs reklamfilm från 1970. Länk nedan.

http://www.filmarkivet.se/movies/linjeflyg/