Byggstart 2018 för Ronneby airport

Ronneby airport som ägs av statliga Swedavia AB växer i snabb takt när det gäller inhemsk flygtrafik. Två år i rad har stationen slagit rekord i antalet passagerare och i dag är siffran 235 000 per år. På liknande nivå ligger flygplatserna i Växjö och Kalmar som är region- och kommunägda.

Den snabba tillväxten innebär att en utbyggnad av flygstationen i Ronneby (Kallinge) är nära förestående. Fortifikationsverket, som äger anläggningen, har räknat och skissat och som det ser ut i dag ska utbyggnaden kunna starta redan nästa år.

Flygplatsen i Ronneby går med förlust till stor del beroende på fasta avgifter som belastar verksamheten. För att nå break-even måste man upp till 450 000 årspassagerare, berättade Mona Glans, flygstationschef när hon besökte Rotary i Ronneby.

Femtio procent av intäkterna kommer från service till bolagen och femtio procent från kringtjänster till resande och besökare.

Ankomsthallen ska få dubbel yta mot i dag och bagagebandet ska bli av s k karusellmodell. Taxfreebutik ska inrymmas i den tillbyggda ankomst- och avgångshallen.

Ronneby har 50 flighter in och ut per vecka. SAS flyger på Arlanda och Bra Air har Bromma som destination.

Grupper som ökar mest är ungdomar, äldre och barnfamiljer.

Den framtida potentialen finns i att skaffa utrikes- och chartertrafik. På Ronneby kommuns initiativ har man en längre tid diskuterat att få trafik till en knutpunkt i Europa. Flera destinationer har diskuterats men i dag är det Frankfurt som verkar hetast och för charter är det traditionella destinationer som Mallorca och Kanarieöarna som lockar mest.

-Det tar ca fem år att etablera en ny flyglinje och att få den lönsam. Ronneby ligger tyvärr efter Kalmar och Växjö på detta område så det är en tuff uppgift att etablera nya linjer, betonade en ändå optimistisk flygstationschef.

Naturligtvis är länets näringsliv med i de diskussioner som förs för att få till en flyglinje t ex till Frankfurt och nu i dagarna har en viss öppning kunnat ses beroende på att några större företag är beredda att i förväg köpa upp ett stort antal flygplansstolar. Klart är också att Köpenhamn förmodligen aldrig kommer tillbaka som flyglinje.

F 17 och dess militära verksamhet är inte längre ett måste för att Ronneby ska få behålla sin flygplats. I dag fungerar samarbetet bra mellan flygstationen och F 17. Flottiljen svarar för brand- och säkerhet. Militär flygplats har dessutom högre krav vilket ger högre säkerhet för alla inblande, ansåg Mona Glans som ser fram emot utbyggnaden.

-När detta bygge står klart kommer vi att ha en modern och fin flygplats värd namnet, betonade Mona Glans som också är ordförande i Visit Blekinge och har många andra engagemang som går ut på att marknadsföra Blekinge.