Mätningar av antalet radiolyssnare liksom mätningar av tidningars upplagor kan vara riktigt känsliga. Naturligtvis är det betydligt roligare att publicera bra mätresultat än negativa. Ja, är det riktigt dåligt uteblir ofta den negativa ”nyheten” helt.
Det jag publicerar här nedan är bevis på detta. Gunnar Svensson, nyligen pensionerad som chefredaktör och ansvarig utgivare för lokaltidningen Sydöstran, är riktigt grym när han utmanar Radio Blekinges kanalchef, Peppe Alfiero att berätta sanningen.
Ni bör också känna till att Gunnar Svensson dessutom har ett förflutet inom lokalradion.
Dialogen är hämtad från Twitter, sociala medier som ofta kritiseras av etablerade tidningar, radio och tv. Här får ni också veta varför Radio Blekinge har mörkat den senaste mätningen av radiolyssnandet.
Hur är det man brukar säga från medias sida – sanningen ska fram och den kommer fram på ett eller annat sätt.
Finns det inga chefer.
några minuter varje morgon hör jag på Radio Blekinge, Nyheterna, sedan stänger jag av det odugliga, snacka i munnen på varandra, de borde skämmas / för det man betala borde man kunna kräva lite /
Nej, hade verkligen inte väntat mig detta av ”min” radiostation. Det känns lika illa som när ledningen i ett aktiebolag för aktieägarna bakom ljuset – ljuger.
Stopp och belägg. Nej, SR mörkar inte. Så här är det:
Alla publikmätningar finns att läsa på nätet. Och, nej, resultatet är inte ”riktigt dåligt”. Vi minskar 0,1 (inom felmarginalen) lokal tid (6-18, mån-fre) jämfört med för ett år sedan och har i den undersökningen hoppat upp från plats åtta till plats sex bland 25 kanaler. Räknar man all tid för P4-lyssning under hela veckan, dvs då det också sänds riksprogram (mån-sön, dygnet runt) så minskade P4 Blekinge 2,1 procentenheter, också det inom felmarginalen.
Tycker vi kan glädja oss åt att det totala radiolyssnandet i Blekinge är bland det högsta i landet och att vi har två lokala tidningar samt SVT i detta lilla län.
Kommentar till Peppe:
Jag kan knappast påstå att ni i detta fall varit hjälpsamma gentemot era lyssnare att hitta en publikmätning som knappast allmänheten känner till. Det var det som var Gunnar Svenssons poäng att ni talar vett och brett om positiva siffror men håller tyst när det motsatta förhållandet gäller. Det är knappast neutral nyhetsförmedling.