Flyg- och bildag på Emmabodafältet

Är du intresserad av en pulshöjare, en riktig höjdardag, då ska du redan nu skriva in lördagen den 5 augusti i din dagbok.

Flygfältet i Emmaboda kommer denna dag att vara förbehållet SAAB. Det handlar om såväl flyg som bilar och arrangör blir Bilsports systertidning ”Nostalgia” med uppbackning av Safirklubben Qvintus i Ronneby.

På flygsidan är det SAAB Safir som kommer att gästa flygfältet som långt tillbaka ägs av just förlaget Bilsport i Karlskrona.

-Vi räknar med ett 20-tal SAAB Safirer från såväl Sverige som övriga Norden och Europa kommer att delta, berättar Jan Otto Kleremark en av piloterna och klubbmedlemmarna i Safirklubben Qvintus i Ronneby.

-Flygplanen samlas på flygfältet i Kallinge på fredagskvällen och formationsflyger tidigt på lördagsmorgonen till Emmaboda. Intresset är stort bland piloter som spakar gamla ärorika SAAB Safir att genomföra en stor samling.

På bilsidan är det Svenska Saabklubben som är medarrangör vilket naturligtvis innebär en mångfald av SAAB-modeller genom åren. Med andra ord en riktig höjdardag för nördar i tusental.

SK 50, SAAB 91 Safir

Redan 1944 planerade SAAB för ett kommande behov av ett litet men modernt reseflygplan. Version 91 A med radmotor såldes civilt och till flygvapnet som förbindelseflygplan. En förbättrad version 91 B såldes till flygvapnet som skolflygplan. Dessa byggdes i Holland eftersom SAAB hade fullt upp med tillverkning av J 29 Tunnan vid den tidpunkten.

SK 50 användes under många år som sambands- och väderflygplan vid F 17 i Kallinge. Utöver svenska flygvapnet beställdes Safir 91 B till flygbolagen Sabena, Lufthansa, Air France och etiopiska flygvapnet. Totalt byggdes 323 Safirer och många av dessa är fortfarande flygvärdiga och visas upp på flygdagar runt om i världen.

SK 50 var en riktig slitvarg och gjorde en mångårig tjänst vid krigsflygskolan i Ljungbyhed fram till 1970 då den ersattes av SK 61 Bulldog.

Safiren som ägs av Safirklubben Qvintus i Ronneby byggdes 1953 och är av typen SAAB 91 B. Den är fyrsitsig. En väldigt behaglig maskin som jag vid flera tillfällen har fått stifta bekantskap med när vi på radion bl a gjorde reportage och fick följa med på de s k väderflygningarna. F 17:s meteorologer genomförde varje morgon en flygtur över Blekinge för att på så sätt studera och värdera vädrets utveckling för dagens flygövningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *