Flygande blekingar på nostalgitur till klassisk flygarmiljö. Micke Berglund, Simon Leufstedt och Ingemar Olofsson.
Att flyga är att uppleva frihet.
Att dela upplevelser med likasinnade vänner är stort.
När flyg och militärhistoria bakas ihop med två- och fyrhjuliga veteraner, ja då blir besöket en oförglömligt stor dag. Nostalgin flödar och diskussionen i gruppen kan knappast bättre påminna om nördars spekulationer kring årtal, typbenämningar, nedläggningar och antalet verksamhetsår. Att med vännerna dela en fika i gräset medan privata veteraner och segelflyg lyfter och landar blir till en klassisk symfoni.
Precis en sådan dag fick jag uppleva i lördags (3.9) när det på gamla anrika krigsflygskolans område i Ljungbyhed arrangerades Fly n´Ride. Denna gång blev besöket extra högtidligt genom att vi anlände med eget flyg. Vi hade såväl egen ”kapten”, Ingemar Olofsson, som en slags styrman i form av Micke Berglund. I baksitsen min son Simon och jag.
Kungliga Krigsflygskolan, F 5, utvecklades under åren 1932 – 1943 till en av Europas största flygskolor. När verksamheten var som störst under krigsåren utexaminerades ca 200 flygförare per år! Det sågs som en nationell tragedi när skolan avyttrades 1998 efter att ha verkat på platsen i 62 år. Även flygledarskolan och väderskolan flyttades samma år och placerades i Halmstad. I dag bedriver Lunds universitet trafikflyghögskola på platsen.
Gråtfärdiga blev vi när vi efter landning tvingades åse en hög med skrotade SK 60 som en gång fungerade som skolflygplan på just F 5 i Ljungbyhed. En tröst dock, suckade en i gruppen, att dom trots allt blir till ölburkar.
Bilderna talar sitt eget språk och visar lite av vad vi fick uppleva. Obs. Klicka för stor bild