Ronneby turistbyrå semesterstänger!

”Du menar inte att Ronneby Turistbyrå har semesterstängt mitt i juli??? Det var det mest galna jag har hört sedan träden vid torget revs upp med rötterna för att fåglarna som sitter i dem understundom bajsar!”

Så skriver Folkteaterns verksamhetsledare, Håkan Robertsson i ett mail till Ninnie Sjösten som i dag ansvarar för turistbyrån i Clarbergska fastigheten vid torget. Hon har i ett mail till Håkan berättat att hon tänker stänga för semesterledighet i vecka 30 (20-26 juli)! Hon vill veta om turister kan köpa biljetter direkt av Folkteatern när hon håller turistbyrån stängd.

Det händer i Ronneby

”Jo vi säljer biljetter på plats. Tack för din omtanke!”, svarar Håkan Robertsson och fortsätter:

”Vi litar inte på någon efter alla turer med turistbyrån som Fritid och Kulturnämnden och näringslivschefen hållit på med. Det är katastrofalt! Ytterst ansvarig är Kommunalrådet Roger Fredriksson. Vad säger han om detta?   Detta är inget personligt mot dig Ninni, det är mot de som skrev kontrakt med dig!”

Här åsyftar Håkan Robertsson den eller de inom Fritid- och Kultur som har skrivit kontrakt med affärsinnehavaren Ninnie Sjösten. Har man när kontraktet upprättades verkligen gått med på att stänga Ronnebys turistbyrå en vecka mitt i semestertid.

Håkan Robertsson fortsätter:   ”Att semesterstänga en turistbyrå är nog unikt i Europa, ja säkert i hela världen. Det är ju sabotage, mot alla små turist- och evenemangsentreprenörer i kommunen! Besöksnäringen är den snabbast växande i landet – men inte i Ronneby. I vår kommun drar man istället åt strypkopplet på oss entreprenörer i denna sektor. Om kommunens Näringslivschef har vetskap om detta och inte agerat, kräver jag hans omedelbara avgång!   Svårt att veta om man skall skratta eller gråta. Fnittrande alternativt förbannade hälsningar/ Håkan.”

Mailet från Håkan Robertsson till turistbyråns föreståndare har tillställts ett antal politiker som kopia för kommentar och helst åtgärd.

7 svar på ”Ronneby turistbyrå semesterstänger!

  1. Trevlig sommar även till dig Ninnie. Hoppas att Håkan och du klarar ut ”missförståndet” även med alla de politiker som fick samma mail som jag.

  2. Det är ett totalt missförstånd att Turistinformationen stänger! Turistinformationen hyr in sig i min lokal och driver den helt under sommarmånaderna. I september tar jag över den biten som de nu sköter. Jag som näringsidkare har stängt min butik i en vecka.

    Alla som vill köpa biljetter är varmt välkomna att göra det innan och efter v. 30. Jag mailade Håkan just för att försäkra mig om att man fortfarande kunde få tag i hans biljetter, då det är just de som säljer mest och de enda biljetterna som rör Ronneby. Ronneby Brunn säljer sina biljetter själva.

    Jag pratade i telefon med Håkan Robertsson igår kväll efter mailet han skickade, och förklarade för honom att det var ett missförstånd. Han förstod fullt och sa att jag självklart var värd en veckas semester på ett helt år och han önskade mig en trevlig ledighet, tillsammans med barnen. Han förstår hur det är att vara ensam företagare och hur det är att inte kunna ta ledigt.

    Nästa gång får ni jättegärna ringa och kolla upp informationen innan ni sprider den vidare.

    Jag önskar er alla en trevlig sommar! / Ninnie

  3. Du skjuter på fel gubbe Lasse. Jag behöver inte försvara Håkan Robertsson, men hur skulle han ha reagerat, menar du, på vad Ninnie Sjösten skrev i sitt mail? Tag del av hennes fråga och påstående:

    > Hej Håkan!

    > Kan man köpa biljetter även till vandringarna på plats, i mån av plats?
    Jag kommer att ha semesterstängt v. 30, så undrar om jag kan hänvisa kunder att
    köpa direkt av er.

    > Med värme,

    > Ninnie Sjösten

    • Dessutom ynkligt att Turistbyrån, som ska ha öppet, inte kan sälja biljetter!

  4. Du kan också välja att tiga ihjäl sanningen, vilket inte är ovanligt.

  5. Som gammal journalist tycker jag det är dåligt att du inte kan komma med underbyggd fakta innan du skriver något på din blogg. Du drar ett löjets skimmer över ditt handlande Bengt. Läs tidningarna istället. De kontrollerar åtminstone dagens artiklar innan de går i pränt. Nu har du såret en person ordentligt. Hoppas du snabbt korrigerar ditt misstag.

Kommentarer är stängda.