Säkert tillhör du också skaran av människor som hatar telefonförsäljare som naturligtvis ringer när du minst av allt vill ha ett erbjudande om något onödigt. Det finns motmedel, jag vet, och det heter NIX-Telefon och är ett spärregister för telefoni med marknadsförsäljning.
Glada kan vi dock vara över att den mesta försäljningen via dörrknackning tycks ha upphört.
Det finns dock det som är nästan mer illa än försäljare och det är när politiska partier tar till ”operation dörrknackning”. Jag läste för någon dag sedan att Nya Moderaterna i Sölvesborg ska inleda sin dörrknackning nu på lördag. Andra partier sägs stå på tur. Vi kan således förvänta oss att vi kommer att få uppleva besök i en omfattning som mest kan liknas vid gräshoppors svärmar. Om ni nu har upplevt detta?
Nu är dock moderaterna i Sölvesborg aningen efter sin tid, rent av lite omoderna. Informationsgiganter gör nämligen gällande att ordet dörrknackning bör skrotas. Istället ska dörrknackning av politiker benämnas – lyssnarkampanj!
Okej – jag förstår budskapet. Dörrknackare har länge haft en dålig klang och det med rätta, men dörrknackande politiker som vill bli återvalda slipper vi ändå inte.
Vid en konferens i veckan gjorde bl.a. socialdemokraterna klart att deras dörrknackande ska öka inför nästa års val. Detta trots att sociala medier också ska användas mer än vid senaste valet.
Detta med dörrknackning är ett allvarligt problem i samhället, inte minst för de äldre äldre som hela tiden blir uppmanade av myndigheter att inte öppna dörren för vem som helst.
Frågan om politisk dörrknackning inför nästa års val har redan väckts i pensionärsorganisationer. Hur ska vi skydda våra äldre som hela tiden är utsatta för bedragare som utger sig för att komma från såväl hemtjänst som andra sociala inrättningar. Hur ska dessa medborgare plötsligt kunna skilja på politiker och bedragare?