Flygaren, författaren och journalisten, Ulf Wiberg har landat. Han blev 80 år och av dessa år gav han flyget, som han älskade, 52.
Ulf samlade på sig 20.000 flygtimmar, vilka han avverkade i ett stort antal flygplan, helikoptrar, segelflygplan och minsann också i ett luftskepp.
Redan som 17 åring (1950) gjorde han sitt val att välja flygvapnet och då som elev vid signalskolan i Västerås. Utbildningen varade i 2,5 år varefter han 1953 kom till andra divisionen på F 17 i Kallinge. Han hade vid ankomsten till blekingeflottiljen en utbildning som marksignalist, flygsignalist och slutligen flygnavigatör.
Vid F 17 var det SAAB T 18 B som väntade och som navigatör blev det att åka i bakvänd sits. Han satt således som navigatör med ryggen mot föraren.
Det blev tolv år för Ulf i flygvapnet. Han lämnade Blekinge för en civil flygutbildning. En utbildning som innebar att han under sin långa karriär hann flyga ett otal olika flygplanstyper och det jorden runt. Hur många varv det kan han blivit tror jag inte ens Ulf hade koll på även om han var noga med att föra statistik.
Ulf hade många titlar förutom pilot inom flygets värld bl.a. flygplatsdirektör, anställd inom SAAB som sektionschef. Han var också leveransprovflygare, vilket innebar att han genomförde en rad ensamflygningar över Atlanten och naturligtvis blev några av dem tämligen dramatiska med bl.a. kompassfel och dåligt väder som orsaker. Ofta handlade det om små tvåmotoriga flygplan som t.ex. Piper Aztec.
Ulf hade lika gärna kunnat bli journalist,men då hade han missat alla sina flygande upplevelser. Det kunde t.ex. handla om ” Knäckebrödsresan” 1972. En last av knäckebröd från tillverkaren Wasabröd i Filipstad till East Midland Airport i Storbritanien.
Han har i ord och bild berättat om sitt flygarliv och det har han gjort i form av böcker, tidningar och inte minst då i flyghistoriska tidskrifter. Han har träffat och haft kungligheter och andra världskändisar som passagerare.
I tidningen Bas Blekinge har han skrivit ett otal artiklar som inte bara har handlat om flyg, även om merparten naturligtvis var av den arten.
Hans artiklar kunde lika gärna handla om gamla tiders skridskoåkning på Danemarksfjärden utanför Nättraby. Eller om den berömda Kuggeboda-skidskon som Sme-Pålle tillverkade.
Ulf var som pensionär bosatt i Korsanäs söder om Listerby. Han hade också som ung ett brinnande fritidsintresse som cyklist. Ulf hann avverka 23 Vätternrundor!
Nu har denna unika flyghistoriska penna lagts åt sidan och Ulf har gjort sin sista landning. Vi är många som nu saknar en flygare av rang och en berättare av samma dignitet. Tack för att vi genom åren har fått ta del av ditt rika liv i luften.
Det var sorgligt för vi saknar hans härliga berättelser i Bas Blekinge
Sorg. Han kunde skriva och hade ett gott omdöme, om FV och annat. Stöttade Ströberg och var förnuftig i övrigt.